Skugga och efterbelys i Lightroom

Hej igen!

I förra inlägget visade jag hur man kan skugga/efterbelysa i Photoshop, och här tänkte jag beskriva hur man kan göra samma sak i Lightroom.

Som exempel tänkte jag använda den här bilden på Uppsalaslott. Jag vet, den är lite underexponerad men jag gjorde det för att inte riskera att tappa detaljer i molnen (och jag vet att Lightroom är ganska bra på att dra fram detaljer ur skuggorna).

Uppsala slott
Uppsala slott, Nikon D610 + Sigma 70-200/2.8 (@ 78mm, f/8, ISO 640, 1/1250 sek)

 

Innan vi börjar att skugga/efterbelysa så gör jag några globala justering genom att använda reglagen i Grundläggande-panelen (syns inte panelen så klicka på den lilla triangeln till höger om texten ”Grundläggande”).

Bild-1

Efter globala justeringar i Grundläggande-panelen
Efter globala justeringar i Grundläggande-panelen

 

Så där, nu är vi redo för att börja skugga/efterbelysa!

(1) Vi börjar med att använda justeringspenseln genom att klicka på dess ikon i verktygsraden (1). Nu öppnar sig en mängd reglage (2) som är väldigt lika de som finns i Grundläggande-panelen. Längst ner finns lite inställningar för hur penseln beter sig (3); Storlek är väl självförklarande, Ludd är hur mjuk penseln är (effekten avtar gradvis mellan den inre och yttre cirkeln). Flöde anger hur snabbt effekten målas in (hur många penseldrag som behövs för att nå maximal effekt) och densitet sätter en begränsning på hur stark effekten kan bli. Genom att ha Automatisk mask i-bockad försöker Lightroom att inte måla över kanter i bilden, och denna funktion fungerar hyggligt om man inte gör alltför stora förändringar i ljushet, men se upp för fula glorior längs kanter i bilden.

Det enklaste sättet att få grepp om penselreglagen är att prova med olika inställningar och se vad som händer. Ofta (men inte alltid) brukar jag ha 100% ludd för att det ska vara mindre uppenbart var jag målat. Flödet brukar jag dra ner till 30-50% (men det gör jag inte här för att de ska vara lättare och se var jag målat) och densiteten lämnar jag oftast på 100%.

Justeringspenselns reglage
Justeringspenselns reglage. Notera att även vitbalansen kan förändras med justeringspenseln – med andra ord kan man måla med vitbalans vilket kan vara mycket användbart!

Tips: Skulle du råka måla fel kan du klicka på Radera (3) och då målar du bort tidigare penseldrag (A och B är bara två penselförinställningar du kan spara, men det är en funktion jag inte använder).

Tips: du kan ändra styrkan på effekten även efter det att du målat med justeringspenseln. Ibland kan det vara lättare att måla med en (för) stark effekt så du ser var du målat och sedan minska styrkan tills det ser bra ut.

 

(2) Vi börjar med är att måla med en pensel där vi ställt in in negativ exponering (1) och målar över de mörka delarna i himlen. Varje pensel du använder får en prick och om den har en svart punkt i mitten så är den aktiv (2). Genom att placera muspekaren över en aktiva penseln för man en rödfärg där man målat. Alla röda områden i bilden hör till samma pensel även om de inte sitter ihop.

Måla med en negativ exponering över mörka delar av himlen
Måla med en negativ exponering över mörka delar av himlen. Den röda ytorna visar var jag målat.

 

(3) Nu klickar vi på Nytt (1) för att få en ny pensel. Den här gången använder vi mera exponering (2) för att kunna ljusa upp slottet för att få det att träda fram mer ur bilden. Med Atomask i-klickad går det ganska lätt att bara måla slottet. Genom att placera muspekaren över den aktiva penseln kan vi se var vi målat (3). Den gråa pricken (utan en svart punkt i mitten)  (4) är penseln vi använde för att mörka ner molnen, men nu är den inte aktiv. Eftersom penseln är mjuk (ludd 100) så behöver man inte vara jättenoga när du målar det blir ändå inga kanter.

Vi använder justeringspenseln för att ljusa upp slottet
Vi använder justeringspenseln med en positivt värde på exponeringen för att ljusa upp slottet

 

(4) Så nu vill jag ljusa upp trappan ner från slottet. Klickar på Nytt för en ny pensel med vilken jag målar ökad exponering på trappan ner från slottet. Genom att hålla muspekaren över den aktiva penseln kan du se hur jag målat. Som du kan se på den röda markeringen  har jag tagit bort effekten från fontänen, vattnet blev alldeles utfrätt (vit yta utan detaljer). Det gjorde jag genom att trycka på Radera (1) och sedan måla bort penseldragen från fontänen.

Bild-5

 

Tips: Du får mer flexibilitet om du använder många penslar för då kan du justera var och en separat. Du kan alltid gå tillbaka till en pensel genom att klicka på den grå cirkeln och ändra dess inställningar.

 

(5) Nu byter vi verktyg till det radiella filtret (1). Även här finns de flesta inställningar som finns i Grundläggande-panelen. När du gör en förändring kommer detta påverka bilden utanför cirkeln du får när du klickar och drar i bilden, men ofta vill jag att det ska fungera tvärtom, dvs effekten sker inuti cirkeln men inte utanför. För att få filtret att fungera så klicka-i Invertera mask (2). Som för justeringspensel sätter jag Ludd till 100 för att undvika tydliga gränser för effekten.

Bild-6

 

(6) Klicka nu i bilden där du vill ha filtret och dra ut en cirkel med musknappen nertryckt. Om du klickar och drar i de vita fyrkanterna (1) kan du ändra cirkelns storlek eller göra den till en oval istället.

Jag tänker göra ljuset på träden lite mer intressant genom att placera ut en antal radiella filter. Den här gången låter jag exponeringen vara och använder i stället Skuggor (prova vilken justering som blir bäst) (2).

Radiella-filtret
Radiella-filtret

Fortsätter att placera ut radiella filter. Även här får varje filter en grå prick och det filter som är aktivt (dvs det du kan ändra inställningar på) markeras med en svart punkt. Du kan hoppa mellan filtren genom att klicka på de grå prickarna.

Bild-8

Även med det radiella filtret syns det där du målat med en röd övertäckning om du ställer muspekaren över det aktiva filtret (den med en svart prick i den gråa). Tänk på att när det radiella filtret är aktivt syns bara gråa prickar som indikerar just radiella filter, byter du tillbaka till justeringspensel så ser du bara prickar som avser olika penslar.

Bild-9

 

(7) Som avslutning vill jag mörka ner kanterna för att få betraktaren att dras in i bilden mot slottet. För att åstadkomma detta använder jag en pensel med negativ exponeringen och målar runt bildens kanter. Som vanligt har jag placerat muspekaren över den aktiva penseln så du kan se var jag mörkat ner bilden.

Bild-10B

Så där, nu är vi klara!

Justeringspenseln och radiella filtret är väldigt kraftfulla verktyg som gör det möjligt att måla in olika justeringar på delar av bilden. Detta gäller inte bara exponering, utan också sådant som vitbalans, brusreducering, klarhet och skärpa. Detta öppnar upp väldigt många kreativa möjligheter. Experimentera!

Startbilden
Startbilden

 

Samma bild efter att vi redigerat den i Lightroom
Samma bild efter att vi redigerat den i Lightroom. Om man tycker att det blev för mycket kan du aktivera justeringspensel eller radiella filtret, klicka på de grå prickarna och ändra de inställningar du gjort. Du kan gå fram och tillbaka så många gånger du vill utan att bildkvaliteten påverkas – Lightroom jobbar icke-destruktivt.

 

En filter jag inte nämnt i det här inlägget är Övertoningsfiltret (som också finns i verktygsraden) och är mycket användbart för att mörka ner eller ljusa upp delar av bilden. Sparade övertoningsfiltret med flit till ett senare inlägg så det är inte glömt :-).

Klart slut!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.