Canon EOS 500D

Systemkameror 20 jan 2010

EOS 500D är på en rad punkter en klar förbättring jämfört med föregångaren, bl a har man satsat på en högupplöst skärm, ett filmläge och riktigt bra brusprestanda.

Canon EOS 500D


Av Dietmar Heinrich


Efterföljaren till Canon EOS 450D har utrustats med ett filmläge (saknades i 450D), en 3-tumsskärm med 920 000 punkter (450D erbjöd blott 230 000) och en sensor med högre upplösning (15,1 megapixlar istället för 12,4). I princip har den nya kameran en likadan självrengörande sensor som den som sitter i EOS 50D. Kameran erbjuder ett ISO-omfång som går från ISO 100 till ISO 12 800, och 14-bitarshantering av bilderna. Notera dock att sensor och bildhanteringen i 500D bara erbjuder halva dataöverföringshastigheten jämfört med systemet i 50D, vilket bl a visar sig i en lägre högsta seriebildtagningshastighet. Det gör också att kameran erbjuder en något lägre bildhastighet vid filmning i högsta HD-upplösning jämfört med EOS 5D Mark II.

Kameran startar blixtsnabbt, vilket gör att du inte missar ens de allra snabbaste bilderna, och autofokusen är också riktigt snabb. Det sistnämnda gäller även under lite sämre ljusförhållanden inomhus då blixten används som en extremt effektiv autofokuslampa. Det intressanta i det sammanhanget är att kameran även i totalt kolmörker snabbt kan mäta fokusavstånd och ta en blixtbild som blir fullständigt korrekt exponerad. Fokusmätningen med blixten ger förvisso en stroboskopliknande effekt, vilket kan verka störande när du ska fotografera människor. Liknande funktioner hos vissa konkurrenter uppfattar jag dock som mer irriterande, exempelvis funktionen hos Olympus systemkameror.

När vi ändå är inne på kamerans blixt och hastighet så kan jag dessutom konstatera att blixten laddas upp ovanligt snabbt efter att ha löst ut. I högsta upplösning uppmätte jag kamerans högsta seriebildtagningshastighet till cirka 3,4 bilder per sekund upp till 170 bilder i JPEG-läget. Bufferten i råläget är blott nio bilder.

Hantering och reglage
EEOS 500D har fått det något förminskade format som infördes redan hos 350-modellen. Kameran är dock förhållandevis greppvänlig genom ett väl tilltaget handtag i kombination med strategiskt placerade gummerade ytor både på fram- och baksidan. Även spegelljudet känns igen från föregångaren. Det enda man kan kritisera det lite vinande ljudet för är volymen som är något högre, och därför i vissa lägen mer störande än ljudet hos konkurrenter som exempelvis Nikon D5000.

Kamerans sökare erbjuder 95 procents täckning och är riktigt tydlig och ljusstark. Dessutom är den utrustad med en ögonsensor. Så fort du för ögat till sökaren släcks därför automatiskt LCD-skärmen. Det är en funktions som t ex Nikon D5000 saknar. Däremot erbjuder Canonkameran bara nio fokuspunkter, medan Nikon-konkurrenten har elva. Lägesväljaren på kamerans ovansida erbjuder ett helautomatiskt läge, de vanliga PASM-lägena, ett filmläge, ett antal motivprogram, samt Creative Auto-läget (CA). Det sistnämnda finns sedan tidigare i modellerna EOS 50D och EOS 5D Mark II. Läget kan beskrivas som en superpedagogisk form av tidsautomatik. Väljer du CA så behöver du dock inte ange f-tal. Istället ställer du in skärpedjupet via ett skjutreglage på skärmen.

Via ytterligare ett skjutreglage ställer du in exponeringskompensationen. Live View kan du kalla fram via en dedicerad knapp på baksidan av kameran, och i det läget erbjuds både ett realtidshistogram och en möjlighet att aktivera ansiktsigenkänning. Intressant är att kameran erbjuder två fokusmetoder vid Live View. Du kan antingen välja snabbläget där spegeln fälls undan och fokusering sker, varpå spegeln fälls tillbaka och du kan ta bilden. Eller så väljer du live-läget där du fokuserar under live-visningen och sedan tar bilden. I det första fallet används fasdetekteringsautofokus, och i det andra fallet kontrastdetekteringsautofokus. Live-läget erbjuder något långsammare fokusering än snabbläget. Det bör dock påpekas att inget av lägena är speciellt snabbt på just fokusering. Fotografering av rörliga motiv i live-view-läget är alltså inte att rekommendera.

EOS 500D är även utrustad med en filmfunktion. Bäst kvalitet blir det om du väljer HD-upplösningen 720p (1280 x 720, 222 MB/min). Då filmar kameran i hastigheten 30 bilder per sekund och bildkvaliteten blir klart godkänd. Kameran klarar även Full-HD i upplösningen 1080p, dvs 1920 x 1080p (330 MB/min), men då får du hålla tillgodo med 20 bilder per sekund, vilket blir väl ryckigt. Dessutom erbjuds upplösningen 640 x 480 med 30 bilder per sekund (165 MB/min). En videosnutt kan bli maximalt 4 gigabyte stor och till skillnad mot Nikon D5000 så kan man med EOS 500D använda kontrastautofokussystemet vid filmning. Tyvärr plockas autofokusljudet i det läget upp av mikrofonen, vilket är mycket störande. Någon kontinuerlig autofokus erbjuds dock inte, och därför lär de flesta användarna fokusera manuellt även med den här kameran. När det är dags att filma väljer du filmläget via lägesväljaren och startar filmningen via den dedicerade live-view-/ film-knappen på baksidan av kameran. Slutligen är det även möjligt att visa HDfilmer direkt på en HD-TV, och i det fallet kan du koppla upp det hela via kamerans HDMI-kontakt.

Menysystemet följer den standard vi är vana vid från tidigare Canon-kameror med flikar och menysidor som aldrig innehåller mer alternativ än vad som får plats på en enskild skärmbild. Menysystemet erbjuder dessutom Min meny-alternativet i vilket du kan spara ofta använda menyalternativ på ett lättillgängligt ställe. Den högupplösta 3-tumsskärmen nämnde jag redan i inledningen av den här artikeln och jag kan bara konstatera att den är riktigt detaljrik och ljusstark, vilket gör att du enkelt kan avgöra om en bild är tillräckligt skarp eller inte. Smart i sammanhanget är även att det är möjligt att snabbt göra de viktigaste inställningarna via LCD-skärmens informationsskärm, vilken aktiveras via fyrvägskontrollens mittenknapp.

Bildkvalitet
Precis som företrädaren så måste jag konstatera att EOS 500D är en mycket pålitlig kamera i de allra flesta lägen. Exempelvis så hanterades inomhusbildens krångliga infallande sidoljus på ett förträffligt sätt. Dessutom skötte sig den automatiska vitbalansen exemplariskt utan att skapa stick åt något håll. Kameran tar i de flesta lägen bilder med korrekt återgivna hudtoner både inom- och utomhus.

Använder du blixten bör du dock eventuellt ställa ner dess styrka för att undvika utfrätta hudtoner. Kameran erbjuder ISO-värden från ISO 100 till ISO 3200. Det går även att pressa ISO upp till motsvarande ISO 12 800 (via motsvarande ISO 6400). Det är första gången Canon vågat gå så här pass högt upp i ISO-skalan hos en konsumentkamera, och resultatet får klart godkänt. Det är först vid ISO 3200 som ett svagt brus dyker upp. Det syns dock enbart i mörka täckande områden och skuggområden, och det krävs att du zoomar in till 100 procent på skärmen för att det ska bli riktigt påtagligt. Det handlar dessutom nästan enbart om ”snällt” gråsvart brus som kan liknas vid kornigheten hos traditionell film. Enbart en ytterst svag förekomst av färgbrus noteras i bilden i det här läget. Färgbruset kommer istället på bred front vid motsvarande ISO 6400. I det läget försvinner även en hel del av de minsta detaljerna. Vid ISO 12 800 ökar bruset drastiskt, och det läget bör undvikas i det längsta.

Konkurrenterna

Nikon D5000
D5000 är en logisk utveckling av Nikons modellprogram, och därmed ett logiskt steg upp från instegsklassen. Nikon har petat in det mesta man kan vilja ha och har lyckats skapa en pålitlig kamera som dessutom är snabb i alla lägen. Filmläget har sina brister.

Olympus E-620
Det är lätt att fokusera på vissa specifika områden när man testar kameror, och då glömmer man gärna bort helheten. Om E-620 ligger lite efter APS-C-kamerorna i fråga om bildkvalitet vid höga ISO så är skillnaden hur som helst liten och vägs upp väl av handhavandet, kontrollerna och den flexibla skärmen. Kitoptiken är också rätt bra. Kameran testas i nummer 7-2009 av DigitalFoto.

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Fotografen för halva priset!

Prenumerera på Fotografen:
10 nr för 395 kr (Ord 790 kr)

Våra prenumerationer avslutas dessutom alltid automatiskt!

Läs mer och beställ här

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner.  Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.