Styr blicken mot mitten Vinjettering i Lightroom

Hej igen!

I det här inlägget tänkte jag visa hur du kan använda vinjettering för att suga betraktaren in i bilden. Vi har redan stött på detta i inlägget om skugga/efterbelysa  i Lightroom, och vinjettering är helt enkelt en nermörkning av bildens kanter för att behålla betraktarens blick i bilden. Jag brukar ha en vinjettering på de flesta av mina bilder. Bör väl nämna att vissa inte mörkar ner  kanterna utan gör tvärtom, dvs ljusar upp bildens kanter och en del tycker det ger en mer ”romantisk” stämning i bilden.  Jag tycker inte alls om den ljusa vinjettering och använder den aldrig, men smaken är som baken så jag tänkte det var bäst att nämna möjligheten.

Tänk på att det är lätt att få vinjetteringssjuka och använda på tok för mycket av effekten (får själv en släng av denna bacill då-och-då), men det här är verkligen en smaksak. Känn efter hur mycket av effekten du vill ha (och om du vill ha effekten överhuvudtaget). Någon klok person som jag glömt namnet på sa eller skrev att en vinjett ska vara så stark att ögat hålls kvar i bilden, men inte så stark att den syns. Det ligger nog någonting i det.

Den här effekten kan göras på otroligt många olika sätt i olika program jag tänkte visa hur man kan åstadkomma den i de program vi stött på här i bloggen – Lightroom (detta inlägg) och Photoshop (nästa inlägg).

Tänkte visa tre alternativa sätt som du kan skapa en vinjett i Lightroom

ALTERNATIV 1

Låt oss börja med den här bilden

Norrsken över en lada fotograferad mellan Morgongåva och Vittinge i Uppland. D610 + Sigma 70-200/2.8 (@ 200 mm, ISO 3200, f/4, 10 sek)
Norrsken över en lada fotograferad mellan Morgongåva och Vittinge i Uppland. Nikon D610 + Sigma 70-200/2.8 (@ 200 mm, ISO 3200, f/4, 10 sek)

Vi börjar med att klicka på Effekter-panelen….

Vinjetterings reglagen hittar du under Effekter
Vinjetterings-reglagen hittar du under Effekter. Klicka på triangeln för att öppna panelen.

….och då ser vi dessa reglage

BILD-3
Reglagen som styr hur vinjetten blir heter Stil, Mängd, Mittpunkt, Rundhet, Ludd, Högdagrar

Stil : Högdagerprioritet (skyddar högdagrar och fungerar bra på ljusa bilder),  Färgprioritet (minimerar färgskiftningar i mörka delar av bilden), Färgövertäckning (blandar svarta (eller vita) pixlar med bildens färger). Du kan byta mellan dessa genom att klick på dubbelpilen till höger om inställningen.

Jag ser ofta ingen tydlig skillnad mellan de olika stilarna. Jag brukar använda Högdagerprioritet men det kan vara värt att prova sig fram med de olika stilarna.

Mängd : det här reglaget kontrollerar hur stark effekten blir. Dra du reglaget åt vänster får du en mörk vinjett (max -100) och drar då åt höger en ljus (max +100)

BILD-4

 

Mittpunkt: Mittpunkts-reglaget kontrollerar hur långt in i bilden vinjetten går. Ett stort värde (max 100) håller vinjetten nära kanterna och ett lågt (min 0) låter den krypa in i bilden.

Mittpunkt
Om du ställer in en Mittpunkt på 0 kryper vinjetten långt in i bilden och ställer du in värdet 100 så finns den bara längst ut i hörnen

 

Rundhet: det här reglaget kontrollerar hur rund eller avlång vinjetten kommer att vara. Ett högt värde ger en cirkel medan ett lågt ger en rektangel.

rundhet
Med inställningen +100 på Rundhet så bildar vinjetten en cirkel och med -100 en rektangel

 

Ludd: Ludd är hur mjuk gradienten från kanten av bilden till slutet av vinjetten är. Jag rekommenderar ett högt värde på den här inställningen (50-100) så att effekten inte blir för uppenbar och då stör istället för att styra betraktaren. Ludd är samma inställning som finns på både justeringspenseln och det radiella filtret som vi stött på tidigare.

Ludd
Med ett värde på 0 för Luddet så får vinjetten en skarpkant och med värdet 100 får vi en maximal mjukhet i övergången

 

Högdagrar: om du valt Högdager- eller Färgprioritet som stil så kontrollerar det här reglaget hur mycket konstrast i högdagrarna som bevaras när du använder en mörk vinjett. Brukar inte använda det här reglaget speciellt mycket men prova om det påverkar dina bilder.

 

Nu ställer jag in de olika parametrarna för att få en vinjett som jag tycker om. Finns dessvärre inga färdiga recept utan olika bilder ”klarar av” olika mycket vinjettering.

klart-inst

 

Sådär klart!

KLART

Den stora nackdelen med att använda den här metoden är att vinjettens ljusaste punkt alltid hamnar mitt i bilden, ibland vill du styra betraktaren till något som ligger någon annanstans och här kommer nästa metod in…..

 

ALTERNATIV 2

Ett annat alternativ är att använda det radiella filtret och då drar du upp en cirkel/oval runt den del av bilden du vill att betraktare ska fokusera på och sedan sätter du Ludd till 50-100% och drar sakta ner exponeringen  tills du mörkat ner omgivningen lagom. Det här metoden har fördelen att du inte behöver ha vinjettens centrum mitt i bilden utan du kan placera den där du vill. Dessutom är du inte låst till att vinjettera genom att mörka- eller ljusa upp kanterna utan kan använda andra inställningar som klarhet, skärpa, vitbalans….. Stora möjligheter att vara kreativ alltså!

(1) Vi börjar med att öppna det Radiella-filtret

BILD7

 

(2) I den här bilden vill göra vattenfallet till en viktigare del av bilden. Därför klickar vi på det radiella-filtret och med musknappen intryckt drar ut en oval som täcker vattenfallet. För att få en mjuk vinjett sätt Ludd till någonstans mellan 50 och 100 och se till att Invertera mask inte är förbockad. De justeringar du nu gör kommer främst påverka bilden utanför cirkeln och det höga värdet på Ludd gör att övergången blir mjuk och inte så tydlig. För att få en vinjett-effekt minska exponeringen, i det här fallet drog jag ner ganska mycket (-1.7) för att göra det tydligt.

BILD8

(3) Som du kanske kommer ihåg från inlägget om skugga/efterberlysa i Lightroom så kan du se var bilden påverkas av det radiella filtret (och på samma sätt för övertoningsfiltret och justerings penseln) genom att placera muspekaren över det aktiva filtret. Den röda övertäckningen visar var bilden påverkas. Här minskade jag Luddet till 40 för att skydda en större del av vattenfallet från nermörkning/vinjetteringen.

BILD9

 

Så där här är före och efter det radiella filtret

KLAR

 

Vi har ett problem…. Jag valde den här bilden för att illustrera ett problem som kan uppstå med överexponerade  (det bästa är så klart att inte överexponera men ibland blir inte allt perfekt) eller väldigt ljusa bilder (var försiktig med att vinjettera ljusabilder). Om du tittar på himlen i bildens överkant ser du att den är utfrätt (helt vit). Tycker inte det gör så mycket i startbilden eftersom solen är där och vi förväntar oss mycket ljus, men efter vinjettering har himlen blivit grå och det ser inte alls trevlig ut. För att åtgärda detta kan du använda penseln som finns i panelen för det radiella-filtret och ”måla bort” vinjetten från himlen.

VINJETT-ny
Du kan radera delar av det radiella-filtret genom att använda Pensel inställd till Radera. Notera att det här är penseln som finns i dialogrutan för det radiella-filtret och inte den vanliga justeringspenseln. Genom att placera muspekaren över punkten som hör till filtret får du en röd övertäckning som visar var och hur mycket bilden kommer att påverkas av justeringen. Här har jag målat bort effekten från himlen uppe i det vänstra halvan av bilden.

 

Så där bättre tycker jag!

vinjett klar

 

ALTERNATIV 3 

Ytterligare ett sätt att skapa en vinjett är att använda justeringspensel och måla med negativ exponering runt bildens kanter som vi gjorde i inlägget skugga/efterbelys i Lightroom. Med den här metoden har du full kontroll på hur vinjetten påverkar bilden. Du kan också använda flera penslar och på så sätt göra nermörkningen mer eller mindre stark på olika delar av bildens kanter.

 

Om du inte brukar vinjettera dina bilder tycker jag du ska prova  för se och känna om det är något för dig. Den kända landskapsfotografen Ansel Adams lär ha sagt ”A picture is never finished until you’ve darkened the edges”. Men tänk på att inte använda för kraftig vinjettering – i det här inlägget är mängden vinjetteringen jag använt i överkant för att göra det tydligt, men ofta blir det bättre med en mer diskret effekt.

Det var allt för den här gången

Klart slut!

2 kommentarer

Melisa 23 jan 2017

Jätte bra guider! Och så ursnygga bilder!

Jag använder också mörk vinjettering ganska ofta beroende på bilden. Ville även säga att den ”vita vinjetteringen” passa väldigt bra till snöbilder! Och svårt att förklara med text men: Säg att du har tagit ett landskaps bild av träd i snöstorm eller snö på marken plus mulet väder alltså utan någon skarp solljus. Och säg att du gör en väldigt hög kontrast edit då kan du även välja vit vinjettering, inte så mycket att det ser ”drömskt” ut men ca -5 -7 blir riktigt snyggt till vissa typer av snölandskap med hög kontrast :)

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.