Mellan den 5-29 mars kan du se Fotografen Sven Westerlunds bilder från Bosnien Hercegovina på CFF-Centrum För Fotografi på Tjärhovsgatan 44 i Stockholm

Under närmare fyra års tid har fotografen Sven Westerlund rest fram och tillbaka till staden Gorazde vid floden Drina i Bosnien Hercegovina. Utifrån sina tankar kring hur det som hände under kriget i Bosnien Hercegovina på 1990-talet kunde ske har han besökt platser, pratat med människorna och försökt förstå. Men hur kan man som fotograf och konstnär närma sig händelser som de i forna Jugoslavien? Hur kan man skildra utstuderat våld och folkmord – eller kan man det alls?
År 2015 är ett märkesår för händelserna i Bosnien Hercegovina då det är 20 år sedan kriget slutade och folkmordet i Srebrenica ägde rum. I samband med detta väcks åter frågor kring vår relation till dessa händelser. Hur kan exempelvis fotografi användas i skildringen av krig och kriser? Vilka frågor kring etik och estetik aktualiseras i samband med fotografisk avbildning och gestaltning? Och, kan vi i Sverige alls förstå upplevelser som de i forna Jugoslavien då vi i allmänhet saknar egna minnen och erfarenheter av krig, även om vi dagligen tar del av bilder från oroshärdar världen över i medierna?
Många av de människor som flydde kriget i Bosnien Hercegovina, och de angränsande drabbade länderna, lever idag sina liv på olika platser i världen. De fick i regel lämna sina hem och sina liv hals över huvud i tron att de snart skulle återvända. Så blev i regel inte fallet, ett abrupt uppbrott har istället övergått i ett tillstånd av flykt som i vissa fall upplevs pågå än. Livet fick fortsätta på annan plats – i många fall i Sverige.
Mot bakgrund av berättelser som dessa har Westerlund med projektet format ett samband mellan dåtid och nutid, mellan en förlorad plats och vår svenska tillvaro. Han har genom detta pågående samtal skapat möjligheter för de som var med att spegla sina erfarenheter i den konstnärliga gestaltningen, och för oss övriga att spegla vår egen samtid.
Med tillgång till ett historiskt facit som vittnar om hur främlingsfientliga tendenser kan utveckla sig, påminner oss utställningen om de ställningstaganden för mångfald, solidaritet och demokrati vi måste göra varje dag.