Bevara detaljer i skuggor och högdagrar

Guider 12 Nov 2012

Högdagrar och skuggor kan vara svåra att manipulera i Photoshop eftersom det är i dessa detaljer det är troligast att man ser de negativa effekterna av inte helt perfekt bildbehandlande.

Problemet börjar när man använder 8-bitsfiler som JPEG-bilder och sedan justerar intensitet eller kontrast eller börjar manipulera bildkurvan. Man kan snabbt tappa detaljer i de ljusaste och mörkaste tonerna. För att förstå varför det här händer, måste vi titta närmare på vad bitdjup är.

Datorer, liksom processorenheten i din kamera, använder ett binärt system, som är ett sätt att beskriva ett decimaltal med hjälp av ettor och nollor. Ett 8-bitars binärtal ser ut så här: 10111011 (det här beskriver decimaltalet 187). Det största tänkbara talet när det gäller 8-bitarsfiler är 255.

Om du ställer in din kamera på att använda JPEG-formatet, sparar den bilder som 8-bitarsfiler med tre färgkanaler – röd, blå och grön. Varje pixel representeras av tre 8-bitars binära tal (en för varje färgkanal). De tre kanalerna ger tillsammans en teoretisk mängd på 16 777 216 färgtoner (256x256x256) per 8-bitarspixel. Experter säger att det mänskliga ögat bara kan uppfatta omkring 10 miljoner distinkta färger, så uppenbarligen är JPEG-filer mer än kapabla att registrera alla de färger du kan tänkas behöva. Förutsatt att du inte kommer att behöva behandla något mer, vilket förefaller otroligt. I verkligheten vill de flesta av oss göra smärre justeringar av intensitet, färgbalans och kontrast, även i bilder som ser bra ut direkt från kameran.

När man flyttar reglagen och kurvorna ändrar man färgvärdena i varje kanal, och det kan leda till luckor i histogrammet, vilket i sin tur kan skapa posterisering och att viktiga skugg- eller högdagsdetaljer går förlorade. Man ser att så är fallet om en bilds histogram har ett typiskt ”staket”-utseende. Lösningen är att plåta med hjälp av kamerans RAW-format. De flesta kameror fångar antingen 12- eller 14-bitars RAW filer. Sådana filer har större färgdjup än JPEG-filer, vilket gör att man kan göra större ändringar i intensitet, kontrast och färgton innan man ser att kvaliteten börjar försämras.

När du behandlar en RAW-fil i Adobe Camera Raw kan du spara den som en 8-bitars- eller en 16-bitarsfil (de 12 eller 14 bitarna i din RAW sträcks ut för att fylla den nya 16-bitarsfärgrymden). En 8-bitarsbild räcker om du inte tänker göra något mer med den, men om du tänker behandla den mer i Photoshop CS (Photoshop Elements klarar inte 16-bitarsfiler), bör du spara som en 16-bitars TIFF eller PSD-fil. Det här gör det möjligt att göra ytterligare ändringar i intensitet och kontrastnivåer samtidigt som man minimerar förlusten av detaljer i skuggor och högdagrar.

Steg-för-steg

Rädda förlorade högdagsdetaljer

01 Kolla histogrammet
Öppna en RAW-fil i Adobe Camera Raw. Om histogrammet är avklippt till höger finns det överexponerade högdagrar.

02 Återställning
Flytta Återställning-reglaget åt höger. Se hur detaljerna i högdagrarna kommer tillbaka när du flyttar det. Informationen i histogrammet flyttas också till vänster.

03 Öka kontrasten
Med hjälp av Återställning minskas kontrasten. Bemöt detta genom att flytta Kontrast-reglaget åt höger. Ta inte i för mycket.

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.